
„Život už nebude jako dřív.“
Každého z nás občas přepadne tato myšlenka. A není se čemu divit.
Posledních pár let žijeme v neustále se měnícím světě. Pandemie, lockdown, válka, uprchlíci. Prožíváme období, které se určitě objeví v učebnicích dějepisu. Tyto změny většinou nejsou moc příjemné a týkají se každé oblasti našeho života. Dnes bychom se ale chtěli zaměřit na to, jak se mění nákupní chování spotřebitelů během krize. A na co bychom my, jako podnikatelé měli dávat pozor.
Co napadne člověka jako první na začátku krizového období?
Ať už je to pandemie nebo vojenské konflikty sousedů, spotřebitelé okamžitě přehodnocují svůj nákupní košík. Ve snaze ušetřit se naopak chovají rozmařile a kupují věci, připadajíc jim důležité, ve velkém.
Panika jako první reakce
Panika! Ano.
Během prvních pár týdnů po začátku krize lidi přepadne panika. „Co dál? Budeme si moci kupovat jídlo? Peníze. Budeme moct nadále pracovat?“ Tyto a podobné myšlenky měl snad každý z nás. Zde je velmi důležité vědět, že ve stavu paniky jsou lidé schopni nakupovat věci do zásoby, které ve skutečnosti nepotřebují. Určitě si vzpomenete hysterii kolem toaletního papíru během prvního covidového lockdownu. Krize nebo spíše nejistota v budoucnosti tlačí především na náš základní instinkt, kterým je přežití. Veškeré „vedlejší věci“ nám už nepřipadají tak důležité.
Čeho se vzdají spotřebitelé nejdříve?
Během toho “panického” období, logicky, padá poptávka po luxusním zboží. V případě lockdownu šlo například o omezení koupě oblečení. Nebylo se kam oblékat. Naopak ale mohla růst poptávka po fitness pomůckách na doma. Lidé kteří jsou zvyklí na aktivní tempo života, tím nahrazovali potřebu fyzické aktivity.
Dopad na poptávku luxusního zboží ukazuje průzkum Publicis Groupe. Tento průzkum ukazuje, že v luxusním segmentu oblečení, kosmetiky a šperků se v případě krize omezí 24 % Čechů.
Vedle luxusu Češi začali šetřit také na dovolených, omezili návštěvy restaurací a barů. Týkalo se to rovněž zábavy kterou je například kino nebo divadlo. Více než čtvrtina lidí plánuje méně utrácet také za elektroniku nebo nábytek.
Změna způsobu a formátu nakupování
Změnil se i způsob nakupování. Místo několika menších nákupů týdně preferují lidé jeden větší nákup a tak zvaná “XXL” balení. Stejným způsobem se změnil i formát nakupování. Ti, kdo ještě před pandemií preferovali návštěvu kamenné prodejny, objevili také nový způsob online nakupování. Internetové obchody začaly během lockdownu více využívat i lidé, kteří v nich dříve nakupovali občas nebo vůbec. Podle dat České spořitelny byl největší nárůst nakupování přes internet u lidí starších 60 let (+52 %), mladí do 29 let zvýšili své výdaje v e-shopech o 34 %. Výrazné je to zejména u potravin: mladí (+152 %), lidé ve věku 30-59 let (+213 %) a starší (+382 %). Hodně spotřebitelů přehodnotilo ve preference a pravděpodobně budou využívat e-shopy i v budoucnu.
A co teď?
Momentálně se na trhu odehrává několik událostí: ruská intervence na Ukrajinu, strmý růst cen za elektřinu a plyn, vysoká míra inflace. Poplatky rostou, ceny za suroviny také, a to vede ke zvýšení cen u téměř všech kategorií výrobků a služeb. Prozatím to není tak patrné, ale brzy spotřebitelé pochopí, že za stejnou cenu toho koupí mnohem méně a začnou omezovat výdaje. Mnozí budou omezovat výdaje za cenu nižší úrovně života. Kvůli uprchlíkům začíná růst konkurence u řemeslníků a freelancerů – na trhu se objevuje více specialistů, kteří nabízejí své služby za nižší ceny, přitom kvalita je občas stejná nebo dokonce lepší.
Co si z toho vzít pro sebe?
Část přicházejících změn zůstává i nadále, jiné se vrací do “před-událostního” stavu. Každý podnikatel by měl analyzovat, jak určitá událost může ovlivnit chování jeho cílového zákazníka, některé hrozby se dají rozepsat dopředu – třeba pomocí SWOT-analýzy. Když je událost zcela neplánovaná, rozhoduje rychlost přizpůsobování. Dobrou zprávou je, že Vaše cílové zákazník ma stále peníze a kupuje to, co potřebuje. Řešením problémů je obrátit situaci tak, aby i Váš produkt nebo služba byly tím, co spotřebitel potřebuje. Tomu napomáhá správný obsah, komunikace se zákazníky a přizpůsobení produktu aktuálním potřebám zákazníka. Pokud s něčím z toho máte problém, rádi Vám pomůžeme v BeO-ne.
Zdroje:
Oliver Wyman Customer survey, 2020
Publicis Groupe Snapshot, 04/2020,